ett ”gäng” entreprenöriella


möttes i Landskrona på Hotel Öresund under de vackra kristallkronorna – det var en mer än fullmatat dag vi alla etthundrasextio skulle få – allt under temat entreprenöriellt lärande från förskola till universitet – här trängdes förskollärare, rektorer, slöjdlärare, syv:are , utbildningsansvariga och många fler ivriga och kunskapstörstande

det blev en rivstart med första föreläsaren Anders Härdevik – provocerande, mycket tydlig och lockade till en del skratt – han sa bl a

– om föräldrarna känner igen sig i dagens skola
är vi förmodligen fel ute


– dagens skolscheman bygger på logistik inte på pedagogik


– utgå från eleven inte klassen


anders gav massor och bjöd verkligen på sina egna erfarenheter som bl a rektor och han har verkligen uppnått en stor självinsikt

underbar miljö skapade kreativitet

sedan följde fler föreläsare -processgrupper – här fanns också en man som tidigt insåg att entreprenöriellt lärande var framtiden christer westlund som på 90-talet skrev boken gör din grej och en av grundarna till stiftelsen drivhuset

denna dag blev sprängfylld med kunskap -massor av frågor – jag kan säga att min hjärna brinner – det finns massor att bearbeta och förstå och vidare konkret göra- entreprenöriellt lärande är vägen framåt – de nya läroplanerna bygger på denna

min egen åsikt är att för att lyckas med detta – entreprenöriellt lärande- behövs ledare som har erfarenheter utanför skolan -fortbildning av lärare – införande av entreprenöriellt lärande i lärarutbildningen som en obligatorisk kurs Åsa Falk Lundqvist & Per-Gunnar Hallberg från Umeå universitet höll ett seminarium kring just ledarskap och poängterade

från management till entreprenöriellt ledarskap
från chef till ledare

från lydnad till ansvar


Åsa och PG har jobbat med denna fråga länge och har så här långt gjort ett enastående arbete runt om i hela vårt land och de brinner verkligen för detta att få in den entreprenöriella lärprocessen med

helhet – det cirkulära lärandet – att motverka dualismen (rätt-fel)
– att man utgår från elevens livsvärld – att kreativiteten får utrymme

det blev massor av anteckningar…

själv jobbade jag med dessa frågor under tidigt 90-tal och även under min tid som regionchef i företagarna nu äntligen är frågan inte längre en fråga utan verklighet och massor av skolor jobbar med att införa entreprenöriellt lärande – bara entrisprojektet har under knappt ett år haft tretusen deltagare i utbildning och på konferenser och projektet har beviljats en bra finansiering för ytterligare två år meddelande ”grundaren” Dag Juhlin från kommunförbundet Skåne – grattis

jag avslutar med att citera anders härdevik
– hur undvika en skolifiering
av den entreprenöriella processen


det skall jag fundera på …

salute

håkan carlberg

kommentarer

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s