Besökte en dag i april på 2000-talet en

”Arbetsförmedling” i Malmö

Jag ombads att sitta ner och vänta på att en ”arbetsförmedlare”.  Några meter framför mig står en kvinna i fyrtioårsåldern, bakom henne står något skymd en ”arbetsförmedlare” bakom en större dataskärm. I direktmottagningen rör sig i övrigt arbetssökande och personal.

Så plötsligt höjer kvinnan som har samtalat med ”arbetsförmedlaren”

sin röst vänder sig om mot oss i lokalen och skriker:


-Den här jävla arbetsförmedlingen

jag skjuter mig själv!

Hon är mycket upprörd,  gråter och springer ut ur lokalen.
”Arbetsförmedlaren” står kvar och ser ut att krypa in i dataskärmen. Han gör inget utan bara står och ser väldigt upptagen ut. Ingen annan i personalen gör något, allt medan den gråtande kvinnan flyr ut
Tragiskt att behöva uppleva detta, framförallt för kvinnan.  Varför är hon så upprörd, förtvivlad och ledsen?
Jag reagerar på att ”arbetsförmedlaren” bara står kvar, liksom att övrig personal inte bryr sig i det som händer!
hög tid för en förändring
Att jobba med arbetssökande är att jobba med människor som befinner sig i en kris, en kris som kan vara mycket djup framför allt själsligt.  Att inte vara behövd att inte vara sedd att inte ha en ekonomi som gör att tillvaron är någorlunda dräglig, att ha tappat tron på sig själv och sin förmåga.

Vad handlar det då om hos arbetsförmedlingen?


Kanske är det inkompetens, möter man en människa i kris, kanske upprörd av någon anledning, är det väl fullt rimligt att man tar med denna människa och samtalar i enrum. Det handlar bl a om omtanke och om att förstå.
Det handlar om utbildning hos medarbetarna  vid arbetsförmedlingen vilket i sin tur handlar om ett många gånger svagt och otydligt ledarskap inom organisationen. Att jobba som förmedlare av arbete och arbetssökande är ett kvalificerat uppdrag som kräver många olika kunskaper – och hur kan jag då påstå detta?

– Jo jag har erfarenhet som ”arbetsförmedlare” dels har jag den längre utbildningen där man var aspirant under ett år – därefter arbetat som förmedlare/ /dataansvarig/ungdomsansvarig under fyra år –  erfarenhet av förmedlingen som arbetsgivare – erfarenhet från länsarbetsnämnd och då som ledamot i kompetensråd bl a – medverkade vid framtagningen av arbetsförmedlingens datorisering af90:1 och  just nu som arbetssökande
Jag är inte imponerad av den avveckling av kompetens
som organisationen Arbetsförmedlingen genomgått, idag handlar det om högskolepoäng när Af anställer nya medarbetare inte om konkret kompetens, nätverk och social kompetens dvs. konsten att möta människor i kris.
Och det viktiga,
-Vad hände med den
gråtande och förtvivlade kvinnan,
och hur mår ”arbetsförmedlaren”?

salute håkan carlberg

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s