Helsingör – en vandring i staden o nya möten. Helsingor – a hike in the city o new appointments. Helsingor – una passeggiata in città o nuovi appuntamenti.

Publicerat: 2011/08/13 i Design, företagande, Resor, Vardag o natur
Etiketter:, , , , ,

I en annan del av Helsigör – Danmark.

Spenderade ett par timmar i Helsingör i väntan på att alfan servades av Befra ab i Helsingborg – efter att färjan lagt till tog jag mig ner till de centrala delarna av helsingör det är fortfarande rätt lugnt på gatorna och uteserveringarna gapar tomma butiksägarna är i full färd med att köra ut sina varor på gågatorna inför dagens kommers

In una valle della bellissima città di Elsinore

jag upplever staden som mycket vänlig och tillgänglig gatorna är smala och husen känns genuina och mycket danska går längs den större huvudgatan och passerar förbi allehanda butiker och familjens favoritcafé som lär vara danmarks äldsta – jag går fram till deras skyltfönster och beskådar alla underbart vackra bakverk och det är en fantastisk syn och hela skyltningen blir till ett konstverk av bröd av alla upptänkliga sorter och former – bröddesign i dansk tappning

In una valle della bellissima città di Elsinore.

här finns på de korsande smala gatorna mängder av butiker som säljer vin öl och sprit av alla sorter dessa dukas upp på gatan utanför jag finner några för mig nya smaksättningar av cin zano


går vidare och passerar genom ett bostadsområde med vackra hus i fantastiska färger det är trångt det är vackert kommer så fram till torget med mängder av restauranger pubar och barer de finns för alla smaker och maten kommer från många olika kontinenter på vår jord

Jag tar mig vidare genom några vackra och tränga kvarter ut mot havet och Kronborgs slott passerar några vackra statyer och kommer så till slottet ett par personer passerar mig medan jag fotar några svanar som lever sitt liv i vallgraven – de talar italienska och jag kan nu inte hålla mig utan när jag kommer ikapp dem undrar jag försiktigt om de kommer från italien det blir ett samtal och de berättar att de kommer från Bergamo strax ostnordost om Milano de har flugit till Köpenhamn och med hjälp av en hyrbil upplever de nu själland de är här i danmark för fjärde gången och fullkomlig älskar landet vi talas vid en stund och för ett ögonblick inbillar jag mig att jag är på en gata i Genua.

Så vandrar jag vidare in på slottsgården där just nu den lätt tragiska teaterpjäsen Hamlet av William Shakespeare spelas – som ju utspelar sig i just Helsingör – på slottsgården står en stor grupp där någon talar och är det inte återigen det italienska språket jag hör jo och det visar sig snart att det utanför slottet står tre bussar från just Italien

Det blir dags att dra sig hemåt igen och jag inhandlar en flaska vin och en cin zano och tar färjan över sundet och fortsätter sedan promenaden på fem kilometer mot befra ab och den nyservade bilen

– Tänk att det blev så mycket Italien trots att jag befann mig i Danmark

det blir en fortsättning med några konstupplevelser från dessa timmar i Helsingör

salute håkan carlberg

Kommentera

