Arbetslös fastkedjad

Fastkedjad i arbetslöshet – Chained in unemployment – Incatenato della disoccupazione

Arbetsförmedlingen anno 2016

– ett totalt misslyckande

 

Har varit inskriven som arbetslös vid Arbetsförmedlingen i Borlänge sedan första veckan i november 2015. Jag får träffa ”min” arbetsförmedlare den 12 november. Sedan dess har vi inte träffats, idag skriver vi den 7 maj 2016! Det har nu förflutit 6 månader och min arbetsförmedlare har endast hört av sig vid två tillfällen via mail.

Jag placeras i en aktivitet under tre månader hos ett företag. Inledningsvis får jag namn på den person jag skall kontakta vid företaget samt en adress. Det visar sig att de uppgifter min arbetsförmedlare ger mig inte stämmer, vare sig namn på personen eller adressen. Personen hade slutat för tre månader sedan! Det blir sedan möten mellan 15 -30 minuter per vecka med företaget. Det händer inte mycket, egentligen inget som leder mig ut ur arbetslöshetens helvete. Det visar sig att företaget inte har det nätverk jag förväntat mig och som företaget sagt att de hade. Detta är en aktivitet som Arbetsförmedlingen betalar dyrt för. Samtidigt är det märkligt att jag under de nära 6 månader jag varit inskriven som arbetslös vid Arbetsförmedlingen i Borlänge endast träffat min arbetsförmedlare vid ett tillfälle! Har denne person över huvud taget några som helst kontakter med arbetsgivare? Det osynliga bemötandet, okunskapen och ointresset för oss arbetslösa hos arbetsförmedlingen är ovärdigt och det händer i Sverige anno 2016. Detta sänker människor.

”Do your Best And Don´t Worry”  – – – Morrissey

Jag har själv bearbetat mitt kontaktnät i Sverige och Italien samt sökt 155 lediga arbeten de senaste 6 månaderna. Har deltagit vid seminarier och även presenterat en affärsidé, allt på eget initiativ.

Är dagens arbetsförmedling effektiv? Har medarbetarna rätt erfarenhet, kunskap och nätverk samt kunskaper om hur man arbetar med människor i kris. Att vara arbetslös är att befinna sig i en kris på många olika plan såväl på det rent mänskliga- som på det ekonomiska planet. Som tidigare arbetsförmedlare med ett års utbildning och 5 års erfarenhet, som pedagog och som ledare, rektor och regionchef för en nationell företagarorganisation tillåter jag mig att påstå att även min ålder påverkar arbetsförmedlarens inställning och att denne prioriterar andra grupper med sin tid. Det är nu hög tid att arbetsmarknadsministern, Ylva Johansson, stannar upp och kliver in i verkligheten och tar ut en ny riktning för den svenska Arbetsförmedlingen.

Och, en fråga till Ylva Johansson:

Är det en bra verksamhet där ansvarig arbetsförmedlare väljer att träffa  ”sin” arbetssökande ”live” vid ett tillfälle på sex (6) månader Själv går jag under och ofta känner jag att jag inte förmår mer, detta är slutet på ett liv, tyvärr.

Skylt Arbetsförmedli 2

Dags att ta ner skylten ! Time to take down the sign!

Salute Håkan Carlberg

Kommentera

