Arbetslös fastkjedjad

Fastkedjad i arbetslöshet och förnedrade bemötande av arbetsförmedlare i Sverige anno 2016 – Chained in unemployment and degrading treatment of employment officers in Sweden anno 2016

Nyhetssändningarna de sensate dagarna handlar mycket om snabba jobb för de immigranter och flyktingar som kommit och nu kommer till Sverige. Hur skall man snabbt få in dem på arbetsmarknaden? Åtgärder planeras och mycket rör sig kring detta. Vi infödda svenskar som lider av långtidsarbetslöshet och våra arbetslösa ungdomar får kämpa och utstå mycket bistra och hårda tider samtidigt som vi bemöts och behandlas på ett både okunnigt och nedsättande sätt av arbetsförmedlingens personal. För oss finns inga snabbspår som regeringen talar om för migranter och flyktingar. Jag fick efter tre veckor och många påminnelser äntligen ett svar på mitt mail som jag skrev om i tidigare inlägg. Svaret kommer från en arbetsförmedlingschef med ansvar för flera arbetsförmedlingar i Dalarna. Svaret lyder:

Hej Håkan!

Jag har stor respekt för din upplevelse och behandlingen av dig som arbetssökande.

Jag tycker också att det är bra att du framfört din upplevelse till Arbetsförmedlingen.

Det ger oss möjlighet att utveckla och förbättra vår verksamhet.

Jag hoppas att det möte som sektionschef Marie kommer att ha med dig och

din handläggare ska bli konstruktivt och ge dig de svar du efterfrågar.

Med vänlig hälsningar

Peter X, arbetsförmedlingschef

°  °  °

Phosphorescent – Song For Zula

Salute Håkan Carlberg

Kommentera

