Gli italiani in vacanza della Svezia – Italienare på semester i Sverige – Italians on holiday in Sweden

Publicerat: 2016/07/31 i Italien, Resor, Vardag o natur
Etiketter:, , , , , , , , , ,
Italians in Sweden 2016

Gli italiani in vacanza della Svezia

Möte med ett par från Pavia, i Italien,

på en parkering i Sverige

° ° °

In English see down

Reser från bergen i väster ut mot havet i öster. Färden går genom skogar fyllda av tallar och granar. Stannar till på en rastplats. Sitter ner på en bänk och dricker vatten. En stor husbil kör in på parkeringen. Noterar att den har en italiensk registreringsskylt. Ett par kliver ur tillsammans med en mycket vacker hund och en gullig katt.

Mitt italienska hjärta talar till mig. Blir nyfiken och efter en stund reser jag mig och går bort till paret. Frågar var ifrån de kommer. De svarar att de kommer från en stad i närheten av Milano. Vilken stad? Pavia, blir svaret. Pavia är en stad med ca 70 tusen innevånare och ligger strax söder om Milano i regionen Lombardiet. Detta blir nu mycket intressant då jag har en god vän som kommer från staden Pavia!

Italians in Sweden 2016

Gli italiani in vacanza della Svezia

Jag frågar om de känner min vän och visar en bild på honom och hans fru. Paret tittar intensivt på bilden som finns i min mobil. De ler och säger samtidigt att det finns många med samma namn. Något bekant är det med min vän, men de vet inte säkert. Återigen, världen är liten. Paret skall nu resa vidare till Norge tillsammans med sina vackra djur. Själv fortsätter min kära, den lilla hunden och jag i riktning mot ett annat hav.

 

In English

Meeting with a couple of Pavia, in Italy,

on a parking lot in Sweden

° ° °

Traveling from the mountains to the west towards the sea in the east. The journey through forests filled with pines and spruces. Stop at a rest area. Sitting down on a bench and drinking water. A large motor home driving into the parking lot. Noting that it has an Italian license plate. A couple steps out together with a very beautiful dog and a cute cat.

My Italian Heart speaks to me. Becomes curious and after a while I get up and walk over to the couple. Asks where they come from. They answer that they come from a town near Milan. What city? Pavia, is the answer. Pavia is a town of about 70,000 inhabitants and is situated just south of Milan in the Lombardy region. This becomes very interesting when I have a good friend who comes from the city of Pavia!

Italians in Sweden 2016

Gli italiani in vacanza della Svezia

I ask if they know my friend and shows a picture of him and his wife. The couple looks intently at the image in my mobile. They smile and says that there are many with the same name. Something familiar about my friend, but they do not know for sure. Again, the world is small. The pair will now travel on to Norway, together with its beautiful animals. Self continuing my dear, the little dog and I in the direction of another sea.

Il Volo sings – ‘O Sole Mio

Salute Håkan Carlberg

Kommentera

