Möte med en god vän – Meeting with a good friend – Incontro con un buon amico

Publicerat: 2016/08/28 i Resor, Vardag o natur
Etiketter:, , , ,
Strömmen Stockholm HCG 2013

Stockholm

-En god vän ringer.

Han frågar om vi kan ses i Stockholm kommande dag. Det är många år sedan vi sågs, då han under många år bott i en annan del av världen, och det skulle vara fantastiskt att ses. Jag tackar ja, bokar biljetter för att resa ner kommande morgon. Sitter så på tåget och mina tankar snurrar. Hur länge sedan var det vi sågs ”live”? Vi har talats vid via telefon och mail. Vi skall ses vid varuhuset NK:s huvudingång. Går från Centralen och upp via Regeringsgatan för att snabbt inhandla en produkt som bara finns i en affär där. Därefter vidare till NK. Där står en man som är bekant och talar i sin mobiltelefon, men är det min gode vän? En dam dyker upp och mannen stannar henne samtidigt som han fortsätter att tala i mobilen. Så pekar han på mig och damen tittar mot mig och ler. Jo, det är min gode vän, mannen med mobilen. Så går jag fram och vi hälsar, damen presenterar sig och även hon är uppväxt i den lilla staden invid Bottenhavet där vi vuxit upp. Så småningom dyker minnen upp och jag kommer ihåg henne från min tid i staden. Jag har min senaste bok innehållande noveller och dikter i min väska. Jag signerar ett exemplar och ger till damen som tar emot boken med ett varmt leende. 

Så går jag och min gode vän, hela tiden pratandes, vidare bort mot Sergels Torg och Drottninggatan. Jag föreslår en kopp Espresso men min vän dricker inte kaffe. Han föreslår en öl och vi går in på en bar och vi dricker en öl med ursprunget i Italien. Det blir massor av prat, minen dyker upp. Vi går så vidare och skall åka till Lilla Essingen. Min vän tar upp sin mobil. Knappar in var vi befinner oss och sänder ett meddelande till ett taxiföretag som finns på nätet. En karta dyker upp på displayen och där visas var den beställda taxin befinner sig, vem som kör och registreringsnumret på bilen. Efter två minuter stannar en bil, det är taxin. Imponerande, det har hänt saker…

Vi når så fram till den vackra lilla ön i Mälaren. Går in i en mycket vackert möblerad lägenhet med högt i tak och med skön utsikt. Fortsätter så att tala om tider som flytt, om vänner från en annan tid, om företagande och om världen. Det blir en middag på en lokal restaurang med en italiensk god maträtt. Återigen massor av prat. Min gode vän har verkligen ett stort hjärta när han berättar om livets stunder. Går så åter till den vackra lägenheten. Vi sätter oss på balkongen i lägenheten på den lilla ön bara 10 minuter från Stockholms centrum. Vi blir sittande och talandes på balkongen i storstadens lugn. Tiden går, det blir  midnatt och det har blivit tid för att sova. 

Vi människor har inte så många riktigt goda och ärliga vänner, vänner med ett varmt hjärta och som bryr sig om. Dessa timmar förändrar mig och jag ser positivare på tillvaron och ser möjligheter framåt.

Det blir en frukost och så är det dags att skiljas. Jag reser mot nordväst och min gode vän reser till sin familj i USA. Hinner vandra helt kort i kvarteren på Norrmalm, innan tåget skall ta mig vidare. Tankarna är nu på allt vi talat om, tider som flytt och tider som kommer. Stannar till i den lilla parken Norra Bantorget. Mina tankar går nu till min yngste son och alla gånger vi besökt Stockholm och gått i området och upplevt livet i den stora staden.

Carlbergska huset - LO-borgen H Carlberg 2016

Carlbergska huset (numera LO-borgen) sett från parken Norra Bantorget – Stockholm.

Salute Håkan Carlberg

Kommentera

