Ledarskap anno 2017
In English see down
Jag har bland mina anfäder många ledare som ägt och drivit olika företag främst inom gruv- och stålindustrin. De har haft titlar som Brukspatroner och Godsägare. Jag har själv femton års erfarenhet av ledarskap dels inom skolan dels inom Sveriges största företagarorganisation. Har som mest ansvarat för 60 medarbetare/pedagoger. Det har varit mycket utmanande att arbeta som ledare inom skolan och få hela arbetslaget att dra åt samma håll och framför allt att få dem att se varandra och bjuda varandra på sina kunskaper.
I skolans värld handlar det om att se barnet, se det där det står och arbeta med barnet utifrån dess möjligheter. Idag är det tyvärr vanligt att det råder stora skillnader mellan den pedagogiska personalen på en skola. Fritidspedagoger t.ex. har idag en mycket låg status. Vissa pedagogiska yrken betraktas som ”lite finare”. Jag vill dock hävda att alla pedagoger som arbetar med barnet måste se varandras olika kompetenser och ha barnet i centrum och inte sig själv. Ledarskap uppfattas hos många som ett chefskap där ledaren pekar med hela handen och inbillar sig att han/hon är den som har all kunskap inom verksamheten, om det nu är en rektor eller en VD.
Det handlar om att leda, att få människor att växa, se allas kompetens och möjligheter, att få gruppen att använda alla sina sinnen och kunskaper, att dela med sig av sin kunskap. Det är då det händer saker både i arbetsgruppen och med kunderna, dvs. eleverna! Och kom ihåg, den samlade kunskapen är alltid större i gruppen än hos den enskilde, så se varandra, ge varandra en klapp på axeln och skänk ett leende.
Leadership anno 2017
In English
I have among my forefathers many leaders who owned and operated various companies primarily in the mining and steel industries. They had titles such as foundry proprietors and cargo owners. I myself have fifteen years of experience in leadership both within the school and within the Sweden’s largest entrepreneurial organization. Have most responsible for 60 employees / educators. It has been very challenging to work as a leader in school and get the whole team to pull together and above all to get them to see each other and invite each other to their knowledge.
In the school world it is about to see the child, see it where it is and work with the child on the basis of its possibilities. Today, it is unfortunately common that there are significant differences between the teaching staff of a school. The leisure educators e.g. has a very low status. Some educational occupations regarded as ”little better”. However, I would argue that all teachers who work with children need to see each other’s different competences and have the child at the center and not themselves. Leadership is perceived by many as a leadership where the leader pointing with the whole hand and imagines that he / she is the one who has all knowledge of the business, whether it is now a school principal or a CEO.
It is about leading, to get people to grow, see everyone’s skills and opportunities to get the group to use all their senses and skills, to share their knowledge. That’s when things happen in both the working group and with customers, ie students! And remember, the collective knowledge is always greater in the group than with the individual, so see each other, give each other a pat on the shoulder and invite a smile.
And here a song with text from a poem
by my relative, writer Bo Bergman