Peter Jones HCG2013 Copenhagen

°

Magisk musik på Strøget av Peter Jones

°

In English see down!

Gick under gårdagskvällen efter en konferens Öresund Business Meeting, som jag deltagit i längs Strøget i Köpenhamn. Så får jag höra underbar musik i form av en röst och en akustisk gitarr. Rösten är magisk. Jag ser mig omkring för att få se vart ljudet kommer ifrån. Kan det vara från en högtalare vid någon av alla butikerna längs Strøget? Det låter så oerhört vackert och musiken berör. Så får jag se en man sitta bakom en fontän vid Amagertorv. Det är en liten man klädd i en gammal keps sittandes på en liten stol och sjunger så vackert och med en text som berör. Jag blir stående. Lyssnar. Njuter.  I en liten låda gjord av trä ligger CD skivor och jag kan se att manna som sjunger är Peter Jones. Hans text och vackra röst berör mig så djupt att mina ögon tåras. 

När Peter Jones spelat klart går jag fram och säger att jag är tagen av hans låt och hans sätt att framföra den.  Han tar mig i hand och tackar. Jag ber att få köpa en CD och då gärna en som innehåller den melodi han just spelade. Har inga danska sedlar med men har en eurosedel och den räcker. Peter ger mig min CD och räcker åter fram handen och tackar mig samtidigt som han ger mig ytterligare CD. När jag hör Peter tala får jag för mig att han är norrman. Jag frågar vart han kommer ifrån och hans svarar – Liverpool.  Numera bor han i Köpenhamn. Självfallet kan jag förstå att han är engelsman när jag hör hans underbara sång som är på en vacker engelska. Så sätter han sig ner igen, spelar vidare och jag blir stående och tar till mig av stunden och Peter Jones fantastiska uppträdande denna kyliga och fuktiga kväll i Köpenhamn. 

 

Magical music on Strøget by Peter Jones

°

Went last evening after a conference Sound Business Meeting, which I participated in along Strøget in Copenhagen. So I get to hear wonderful music in the form of a voice and an acoustic guitar. The voice is magical. I look around to see where the sound is coming from. Could it be from a speaker at one of the shops along Strøget? It sounds so incredibly beautiful and the music touches. So I get to see a man sitting behind a fountain at Amager Square. It’s a small man wearing an old hat sitting on a small chair and sing so beautifully and with a text concerning. I remain standing. Listening. Enjoying. In a small box made ​​of wood are CD’s and I can see that the manna that singing is Peter Jones. His text and beautiful voice touches me so deeply that my eyes fill with tears.

When Peter Jones finished, I go back and say I was taken by his song and his way of performing it. He takes me by the hand and thanks. I would like to buy a CD and then preferably one that contains the song he had just played. Have no Danish banknotes but have a euro banknote and that’s ok. Peter give me my CD shake hands and thanks me as he gives me another CD. When I hear Peter talking, I imagined that he is Norwegian. I ask where he comes from and his answer – Liverpool. He now lives in Copenhagen. Of course, I understand that he is an Englishman when I hear his wonderful song that is on a beautiful English. So he sits down again, playing on and I will stand and take me to the moment and Peter Jones amazing performance this chilly, damp evening in Copenhagen.

Peter Jones HCG2013 CopenhagenPeter Jones -Strøget Copenhagen a cold evening in November 2013

Salute Håkan Carlberg

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.