Strindberg Stockholm HCG2013

°

Öppet brev till Statsminister Reinfeldt

och

Sveriges regering

° 

In English see down! 

°

Sverige anno 2013. Arbetslös och bostadslös

Sedan en tid är jag arbetslös och det har varit en kamp att finna ett nytt arbete. Provade att presentera en affärsidé nyligen och bjöd in ett stort antal företagare och företrädare för organisationer. Tillväxtverket i Gävle ställde upp med lokal. Tyvärr visade det sig att intresset för denna träff, med syfte att göra en förstudie kring möjligheterna till export av trävaror till Italien, var noll. Dock en eloge till Tillväxtverkets chef i Gävle, för hans positiva bemötande.

Efter att ha arbetat en längre tid för organisationen Företagarna och drivit frågor kring företagandets villkor såväl lokalt, regionalt som på landnivå, arbetat som rektor och drivit utvecklingsfrågor för att sätta eleven i fokus, drivit längre projekt mellan skola och näringsliv för att utveckla de entreprenöriella sidorna hos eleverna och bygga upp kontaktnät mellan just skola och näringsliv, även arbetat med internationella kontakter i Europa. Arrangerat konferenser och seminarier ofta inom företagande men även inom design då jag var projektledare för designåret 2005. Jag har ätit middag med riksdagsledamöter och även haft en EU-politiker som bordsdam och fått gratulationer på min 50-årsdag från en landshövding.  Fick en personlig inbjuden till Italienska ambassaden då Italienska handelskammaren firade sitt 50-års jubileum. Jag har ofta blivit kontaktad av både press, radio och tv för att ge kommentarer mm. Under många år har jag varit en debattör på debattsidor i Di, Dagens Nyheter, Aftonbladet och i många lokala tidningar i Skåne och Gävleborgs län. Och det har främst handlat om företagandets villkor och om skolfrågor.

Som arbetslös har livet blivit något helt annat. En stor tomhet och alla försvann över en natt. Arbetslösheten har nu även lett till skilsmässa. Jag har försökt att köpa mig en ny bostad. Får dock nej från bankerna då jag berättar att jag nu är arbetslös. Detta trots att jag har noll kronor i skulder, att jag betalar 30 % kontant och har ett bra sparkapital och en ersättning från a-kassa. Jag har försökt att få hyra en bostadsrätt i andra hand i Malmö. När bostadsrättföreningen hör att jag är arbetslös säger de att bostadsrättsinnehavaren inte får hyra ut till mig. Jag skall nu lämna familjens gemensamma bostad den 30 denna månad. Nu förstår jag att det finns bostadslösa och nu förstår jag att vi i Sverige år 2013 inte längre lever i ett sunt land, en mycket ledsam erfarenhet.

Dock har jag fått hyra en lägenhet i Ligurien, Cinque Terre, av en god vän som inte har några synpunkter på min roll som arbetslös och jag är välkommen. Flyger ner den 30 november och stannar på obestämd tid. Skall nu bara hitta ett lager för mina tillhörigheter.

Om du skulle ha behov av kontakter i Italien hör gärna av dig.

 Jag hoppas att du aldrig skall behöva hamna i den situationen

som jag och drygt 400 000 svenskar just nu befinner oss i.

Bästa hälsningar

Håkan Carlberg, arbetslös och bostadslös

f.d. VD, Regionchef, Rektor, Projektledare

°

”Jag vill inte gå i dimman
längs en tröstlös aveny
Jag vill göra nåt bra nu!
Jag vill inte vara arbetslös
när jag är så full av liv
Ge mig mitt liv
Ge mig mitt liv nu!”

Text:Ulf Dageby

”I do not want to walk in the fog
along a hopeless avenue
I want to do something good now!
I do not want to be unemployed
When I’m so full of life
Give me my life
Give me my life now! ”

Text: Ulf Dageby

°

°°

Uteliggarhunden HCG2013

°

Open letter to Prime Minister Reinfeldt

and

the Swedish Government

°

Sweden anno 2013. Unemployed and homeless

For some time, I am unemployed and it has been a struggle to find a new job. Tried to present a business idea recently and invited a large number of businessmen and representatives of organizations. Growth Council in Gävle fielded local. Unfortunately it turned out that the interest in this meeting, in order to make a preliminary study on the potential for exports of wood products to Italy, was zero. However, a credit to the Growth Council director of Gävle, for his positive attitude.

After working a long time for the organization Entrepreneurs and pushed questions about business conditions , both locally , regionally and at the country level , working as a principal and pushed development to put the student in focus, driven farther projects between schools and industry to develop the entrepreneurial side in students and build networks between right school and industry, including working with international contacts in Europe. Organized conferences and seminars often in business but also in design when I was project manager for the design year 2005. I’ve eaten dinner with MPs and also enjoyed an EU politician dinner companion and received congratulations on my 50th birthday from a governor . Got a personal invitation to the Italian embassy when Italian Chamber of Commerce celebrated its 50th anniversary. I have often been approached by both the press, radio and television to give comments etc. . For many years I have been a commentator on opinion pages in Di , Dagens Nyheter , Aftonbladet and in many local newspapers in Skåne county. And it has all been about business conditions and on school issues .

As an unemployed, life has become something else entirely. A great emptiness and all disappeared overnight. Unemployment has now also led to divorce. I have tried to buy me a new home. However, that may no from the banks when I tell you that I am now unemployed. This despite the fact that I have zero dollars in debt, I pay 30% in cash and have a good savings and a reimbursement from the insurance fund. I have tried to rent a condominium in the alternative in Malmö. When the condominium association is that I am unemployed, they say that condominium owner may not rent to me. I will now leave the family shared residence on 30 this month. Now I understand that there are homeless and now I understand that we in Sweden in 2013 are no longer living in a healthy country, a very sad experience

However, I have been renting an apartment in Liguria, Cinque Terre, by a good friend who does not have any comments on my role as an unemployed and I’m welcome. Flying down on 30 November and stays on indefinitely. Will now only find a stock for my belongings.

 Should you have need of contacts in Italy, please let me know.

 I hope you never have to end up in the situation that I and about 400 000 Swedes now find ourselves in.

 Best regards

Hakan Carlberg, unemployed and homeless

former

Managing Director, Regional Director, Principal, Project Manager

°

”Inside the heat
are my friends
inside the heat
we could be
If we had our own farm
where we could take care
about each other
Where we do not run out
each other
Out in the cold
with icy conditions
inside the heat
we could be”

Text: Ulf Dageby

”Inne i värmen
finns mina vänner
inne i värmen
kunde vi va’
Om vi hade en egen gård
där vi kunde ta hand
om varann
Där vi inte kör ut
varann
Ut ikylan
med iskalla regler
inne i värmen
kunde vi va'”

Text: Ulf Dageby

°

Tillplattad HCG2013

Tillplattad  – Flattened – Appiattito

°

Statsminister Reinfeldt får frågan om han varit arbetslös någon gång:

Rövarkungens Ö

och svärdet sken och blixtrade, av silver och av guld
rövarkungen skrattade, dig skall jag slå omkull
du dumma lilla slav, du snusar på din bädd
du är så snäll och blåögd, och skräckslagen och rädd

nu ska jag lära dig nånting, som du har nytta av
följ med mig på en resa, på rövarkungens hav
där styr jag alla vindar, och krossar alla skepp
som vågar styra motsols, eller pröva på några knep

men snälla rövarkung, sa jag och tänkte på min mor
jag kan väl inte resa, utan några skor
då högg han sönder sängen, i ett enda väldigt slag
min resa den är skoningslös, utan mildra drag

från spillrorna av sängen, kröp jag skamset fram
här gavs ju inte nån pardon, och ingen tryggad hand
rövarkungen vrålade, och skrattade och skrek
nu seglar vi på vågor av styrka och av svek

och hemska var dom scener, som jag sen fick se
vår båt gled genom blod och eld, och genom väl och ve
och mina ögon var försvarslösa, så ljusa och så blå
rövarkungen hånlog, se och smaka på

Text: Ulf Dageby

Salute Håkan Carlberg 
kommentarer
  1. Tony Malmqvist skriver:

    Önskar själv ingen, precis som du skriver att själv bli arbetslös, jag blev själv av med mitt arbete för 2 år sen, menibland önskar jag faktiskt att vissa personer skulle få känna på hur det verkligen är.

    Gilla

    • hcarlberg skriver:

      Trist att höra att även du saknar arbete. Håller med dig om att ”arbetslöshetens helvete” vore nyttigt att uppleva för somliga – skulle säkert påverka ödmjukheten inför livet och andra människor. Önskar att det löser sig snart för dig beträffande arbete!

      Gilla

  2. […] 2. Hybris är en farlig sjukdom speciellt bland politiker och byggnadsfolk. Den blir hyperfarlig om och när de båda grupperna slår sina påsar ihop. Bloggen Cornucopia har granskat statistik från SCB och visar i ett antal grafer den hybris och de överdrifter som förs fram av både av lokal- och rikspolitiker om befolkningsutvecklingen i Stockholm. 3. Det är inte alla som riktigt förstått att den svenska välfärden med ett uppbyggt skyddsnät som fångade upp och hjälpte medborgarna att få en andra chans vid sjukdom och arbetslöshet, sen länge är nedmonterad Det har skett under retoriken att bevara och utveckla välfärden. Och alla medborgare kan råka lika illa ut som Håkan Carlberg, arbetslös och bostadslös. fd. VD, Regionchef, Rektor, Projektledare. Läs hans öppna brev till statsminister Reinfeldt. […]

    Gilla

  3. Du är för duktigt för att anställa antagligen. Medelmåttiga jasägare som sitter o sover på jobbet o gör som chefen säger och inget annat är det som efterfrågas på dem flesta arbetsplatser. Inte någon som se igenom taffligheten.

    Gilla

    • hcarlberg skriver:

      Tack Tom Steele!

      Duktig? Men visst tràffar man pà jasàgare som pà arbeten som sàtter sig sjàlva i centrum och inte fòrstàr att de àr dàr, pà jobbet, fòr sina kunder, patienter, elever eller vad det nu kan vara.Sedan spelar tyvàrr àven àldern in 50-plussare har det tufft att komma àter in pà arbetsmarknaden, tyvàrr.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.